Paragrafen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

In de gebieden met veen in de ondergrond zien we dat wegen sneller afschrijven door droogteschade. We moeten vaker groot onderhoud uitvoeren en sneller vervangen. Ook is een andere duurzame constructie in de fundering van de wegen vereist. We zien langs de wegen steeds meer het verzakken van bermen en wortelopdruk van bomen. Deze aspecten hebben te maken met een matige opbouw in de ondergrond, beperkte groeiruimte van bomen en het steeds grotere en zwaardere verkeer op de buitenwegen. Deze problematiek monitoren we nauwgezet en nemen we zo goed als mogelijk mee in de jaarplannen. In 2020 zijn we als Gemeente de Fryske Marren deelnemer geworden van het initiatief Bouw Circulair en in het bijzonder de Betonketen Fryslân. Met behulp van deze keten willen we een verdere circulariteit in de betonketen realiseren. Ook voor de asfaltketen is er een soortgelijk initiatief opgestart. Een andere trend is dat er tijdens de coronapandemie niet of nauwelijks voorraden zijn aangelegd voor grondstoffen, zoals asfalt, beton, kunststof, staal en elektronica. Door schaarste en aantrekkende economie stijgen de prijzen van deze grondstoffen en daarmee de kosten bij de wegenprojecten.

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2022 11:00:20 met de export van 11/15/2021 07:32:17