2. Ruimte

c. Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling:

We implementeren de Omgevingswet met betrokkenheid van onze samenleving.

De inwerkingtreding van de wet is uitgesteld tot 1 juli 2022. De wet gaat uit van bundeling van regels voor de fysieke leefomgeving. Het omgevingsrecht moet inzichtelijk zijn, de leefomgeving centraal stellen, ruimte bieden voor maatwerk en tot snellere besluitvorming leiden. Implementatie vergt niet alleen aandacht voor planologie, maar ook voor zaken als leefbaarheid, duurzaamheid, gezondheid, veiligheid, dienstverlening en participatie.

Resultaat:

Actie:

Een Omgevingsvisie met kaders voor onze leefomgeving en voor participatie, die kan rekenen op draagvlak in de samenleving en die digitaal raadpleegbaar is via het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)

Het via een participatief proces tot stand brengen en daarna vaststellen van een omgevingsvisie

Aansluiting op het DSO

Gereed maken gemeentelijke systemen voor aansluiting op DSO

Een omgevingsplan met voor de burger bindende regels, dat kan rekenen op draagvlak en dat digitaal raadpleegbaar is via het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en passend binnen de kaders van de Omgevingsvisie

Het opstellen van een omgevingsplan voor de hele gemeente, te beginnen met drie deelgebieden

Het kunnen werken met het nieuwe instrument omgevingsplan op 1 juli 2022

Keuzes van de raad, onder andere over sturingsfilosofie (controle of loslaten), over adviesrecht buitenplanse omgevingsplanactiviteiten, over delegatie van de bevoegdheid tot het vaststellen van delen van het omgevingsplan en over buitenplanse omgevingsplan-activiteiten waarvoor participatie verplicht wordt gesteld en over de breedte van taak van de ruimtelijke kwaliteitscommissie

Informatie- en discussiebijeenkomst houden voor de raad

Voorstellen over de te maken keuzes voorleggen aan de gemeenteraad

Bestuurders en medewerkers die goed geoutilleerd zijn voor implementatie van en het werken met de Omgevingswet

Het verzorgen van opleidingen over de Omgevingswet voor bestuur en medewerkers waarin aandacht is voor de cultuur, ook in het licht van de bestuurlijke vernieuwing

Doelstelling:

We werken aan een duurzame gemeente en nemen onze verantwoordelijkheid binnen de opgaven en taken van de energietransitie.

Na de zomer van 2021 zijn de nieuwe duurzaamheidsambities van de gemeente vastgesteld. Daarmee geven we aan waar we de komende jaren naar toe werken op verschillende duurzaamheidsthema’s zoals energie, circulair, sociaal en de leefomgeving. Daarnaast hebben we als gemeente verschillende taken gekregen vanuit het Rijk in het kader van het Klimaatakkoord. Zo zijn we onderdeel van de RES regio Fryslân en moeten we in 2021 de transitievisie warmte gereed hebben.

Resultaat:

Actie:

Een duurzame en toekomstbestendige gemeente die geen gebruik meer maakt van fossiele brandstoffen

We herijken de Duurzaamheidsvisie met smart doelstellingen en maken een uitvoeringsplan om de ambities te halen. Hierbij betrekken we zowel de interne organisatie als de verschillende externe betrokkenen. De naam duurzaamheidsvisie vervangen we door de naam duurzaamheidsprogramma.

Als uitvloeisel van het Klimaatakkoord en het Duurzaamheidsprogramma wordt een start gemaakt met de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. Hiervoor is een Routekaart opgesteld. Bij de verduurzaming zal onder meer aandacht zijn voor circulariteit en klimaatadaptatie

We zijn onderdeel van de RES Regio Fryslân waarmee we regionaal invulling geven aan de landelijke doelstellingen voor duurzame opwek tot 2030

We maken de eerste stappen binnen de Transitievisie warmte door ervaring op te doen in het kader van een pilot project. Hierbij geven we twee kernen en een wijk handvaten om stapsgewijs richting aardgasvrij te gaan

We passen het herziene beleid voor Sinnefjilden toe (gezien de uitkomsten Impactanalyse)

We stimuleren het ontstaan van lokale energiecoöperaties, waaraan burgers kunnen deelnemen

In het buitengebied staan we windturbines toe van maximaal 15 meter hoog op agrarische bouwpercelen. We bereiden daartoe een paraplubestemmingsplan voor

We zoeken naar nog duurzamere varianten voor brandstof van ons wagenpark. Momenteel rijdt ons wagenpark op blauwe diesel en elektriciteit

We brengen duurzaamheid in als belangrijk aandachtspunt bij ruimtelijke projecten en bij het opstellen van bestemmings- of omgevingsplannen

We nemen deel in de betonketen Fryslân en passen de afgesproken duurzaamheidseisen toe in onze grond-, weg- en waterbouwprojecten

We passen ook voor asfaltwerkzaamheden duurzaamheidseisen toe

We stimuleren initiatieven vanuit kernen en wijken die bijdragen aan de duurzaamheidsambities

Minder gebruik van grondstoffen en minder afval (Nota Afvalbeleid wordt eind 2021 aangeboden aan de raad)

We zetten in op het terugdringen van afvalstromen en het terugbrengen van de hoeveelheid huishoudelijk restafval naar 30 kg per inwoner per jaar

We stimuleren hergebruik van grondstoffen (circulaire economie)

We zetten grote hoeveelheden hekkelspecie, gras en bladeren om in compost en geven dat vervolgens een nuttige bestemming

We nemen deel in de betonketen Fryslân en passen de afgesproken duurzaamheidseisen toe in onze grond-, weg- en waterbouwprojecten

We passen ook voor asfaltwerkzaamheden duurzaamheidseisen toe

We brengen circulariteit in als belangrijk aandachtspunt bij ruimtelijke projecten

Een klimaat-adaptieve gemeente die in 2050 klimaat-robuust is ingericht

We houden bij het inrichten van kernen en wijken rekening met klimaatadaptatie en de bevordering van biodiversiteit

We stimuleren eigenaren van percelen het regenwater af te koppelen van het vuilwaterriool, hun percelen te vergroenen en regenwater vast te houden of te bergen voor droge perioden

We voeren 10 klimaatadaptieve maatregelen uit volgens het door het college vastgestelde maatregelenpakket klimaatadaptatie en operatie steenbreek

Doelstelling:

Een toekomstbestendige agrarische sector.

Behouden van een economisch rendabele sector: de agrarische sector staat voor grote uitdagingen, onder meer door regelgeving op het gebied van duurzaamheid. De gemeente wil ondersteunen bij knelpunten en meedenken over mogelijkheden en oplossingen. Daarbij willen we dit integraal oppakken, waarbij stikstofproblematiek en CO2-uitstoot opgaven zijn. Ook kijken we daarbij naar de RES, biodiversiteit, circulaire economie en bodemdaling. We kijken daarbij naar nieuwe verdienmodellen voor de landbouw. Binnen onze gemeente hebben we landbouw op zandgronden en op veenweidegebieden. Wat de landbouw op zandgronden betreft is het verduurzamen van de bollenteelt een aandachtspunt. Ook het behoud van veenweidegebied verdient extra aandacht en heeft een directe link met het veenweideprogramma. We vinden het belangrijk om in geval van bedrijfsbeëindiging karakteristieke boerderijen te behouden.

Resultaat:

Actie:

Duurzame en innovatieve agrarische bedrijven

We ondersteunen pilotprojecten op het gebied van duurzaamheid en innovatie (deels vanuit het project Greidhoeke Plus)
- circulaire landbouw
- biodiversiteit
- stikstof- en CO2-problematiek
- leefbaarheid
- we voeren het convenant duurzame gewasbeschermingsmiddelen uit en nemen samen met West- en Ooststellingwerf deel aan het provinciale programma verduurzamen bollenteelt

Behoud karakteristieke boerderijen

We werken onder het principe van ‘ja mits’ mee aan nieuwe functies voor vrijkomende boerderijen

Doelstelling:

Het behouden en versterken van de karakteristieken en kwaliteiten van het veenweidegebied.

Provinsje Fryslân en Wetterskip Fryslân hebben in 2015 het eerste veenweideprogramma opgesteld. Momenteel is het nieuwe veenweideprogramma 2020/2030 vastgesteld. De veenweidegemeenten, waaronder De Fryske Marren, nemen hier actief aan deel en willen volwaardig partner zijn in dit project. Extra aandacht gaat daarbij uit naar de funderingsproblematiek die mogelijk ook onze inwoners treft. De veenweidegemeenten hebben een zienswijze ingediend op het concept programma. Eind 2020 wordt het veenweideprogramma 2020/2030 ter vaststelling aan de gemeenteraden voorgelegd.

Resultaat:

Actie:

Bewoners en gedupeerden van funderingsschade betrekken bij het veenweideprogramma 2020/2030

via de funderingstafel betrekken wij samen met Waterschap, Provincie en de veenweide gemeenten bewoners en gedupeerden van funderingsschade bij het veenweideprogramma

Informatie naar bewoners in het veenweidegebied

We werken aan een funderingsviewer die eind dit jaar online gaat

Het funderingsloket is begin dit jaar geopend waar woningeigenaren met fundering problemen terecht kunnen voor advies en ondersteuning.

We kijken naar het oprichten van een Fries funderingsfonds of het aansluiten op het landelijk funderingsfonds. Er loopt momenteel een pilot in de Grote Veenpolder in gemeente Weststellingwerf om te bezien of een funderingsfonds haalbaar is in het Friese veenweide gebied

Zicht op omvang funderingsproblematiek

Onderzoek naar mogelijkheden funderingsfonds en subsidie voor funderingsonderzoek

Middels het funderingsloket komt er zicht op de omvang van de funderingsproblematiek

Doorgaan met de lopende pilot/pilots in ons veenweidegebied

Via gebiedsprocessen in gesprek gaan met betrokke-nen over de veenweideproblematiek en zoeken naar kansrijke oplossingen/veranderingen (deels vanuit het project Greidhoeke Plus)

In de Hoitepolder, de Brekkenpolder-zuid en de Haskerveenpolder worden er momenteel gebiedsprocessen opgestart waarbij de gemeente faciliterend is

Een werkbare grondbank op basis waarvan agrarische gronden kunnen worden gekocht die later kunnen worden ingezet voor afwaardering ten behoeve van veenweide, landbouwtransitie, biodiversiteit.

Als gemeente dit punt onder de aandacht brengen bij Provinsje en Wetterskip en hier zelf actief in meesturen

Momenteel ligt er een concept opzet voor een Friese grondbank klaar

Veenweideproblematiek aanpakken door CO2-reductie

CO2-uitstoot als gevolg van drooglegging veenweide-gebieden reduceren

Doelstelling:

We willen de gemeente ontwikkelen in samenhang en in evenwicht met de aanwezige (landschappelijke en cultuurhistorische) waarden.

De Fryske Marren is een aantrekkelijke gemeente om te wonen, te werken en te recreëren. We zetten in op ontwikkeling door bij plannen in te zetten op versterking van deze waarden.

Resultaat:

Actie:

Ruimtelijke kwaliteitskaders voor de kernen

Verder implementeren van de landschapsbiografie

nhoud geven aan het ruimtelijk kwaliteitskader voor Lemmer (‘Lemmer, poort van Zuidwest Friesland’)

Afgewogen besluiten over nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen of de totstandkoming van beleid

We wegen landschappelijke waarden mee bij besluiten over ruimtelijke ontwikkelingen

We dragen de kennis over landschapsbiografie actief uit en betrekken de inwoners bij het vervolg

We maken gebruik van de landschapsbiografie bij de op te nemen waarden in de Omgevingsvisie

De biografie van de dorpen, vlecken en stad vormt, samen met de landschapsbiografie van de buitengebieden, ook de basisinformatie die we bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet kunnen gebruiken om draagvlak en inpassing te realiseren

We zetten ons in voor een duurzame ontwikkeling van de IJsselmeerkust

We concentreren nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen wat betreft bebouwing zoveel mogelijk bij de grotere kernen

We ontwikkelen en faciliteren de ontwikkeling van nieuwe woningbouw-locaties, zoals Wyldehoarne 4 in Joure en Oosterzee West

We ronden de lopende actualisatiebestemmingsplannen af. We starten geen nieuwe actualisaties van bestemmingsplannen meer in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 juli 2022

Belangen van De Fryske Marren worden meegewogen in bovengemeentelijke plannen

We volgen proactief de plannen van hogere overheden voor zover van belang voor onze gemeente en geven zo nodig een reactie. Daarbij gaat het onder andere om de Nationale en provinciale omgevingsvisie

We volgen ontwikkelingen in het provinciale beleid voor o.a. kleine windturbines en beoordelen de mogelijkheden in De Fryske Marren

We benutten de wettelijke mogelijkheden om gaswinning tegen te gaan

Doelstelling:

Het zorgen voor duurzame kernen en wijken waar inwoners van De Fryske Marren kunnen wonen.

Inclusieve, veilige, veerkrachtige en duurzame kernen en wijken: dat is waar wij aan werken voor alle inwoners van De Fryske Marren

Resultaat:

Actie:

De gemeente zorgt voor een breed aanbod aan woningen voor verschillende doelgroepen

Minimaal gemiddeld 100 woningen per jaar opleveren in de periode 2020 – 2030, één en ander in overeenstemming met de regionale woningbouwafspraken. Hierbij is specifieke aandacht voor starters.

We sturen actief op een realisatietermijn van projecten en maken daartoe bindende afspraken met ontwikkelaars.

We zetten in op een krachtige ontwikkeling van onze hoofdkernen door het stimuleren van het aanbod van nieuwe woningen en voor de kleine kernen leveren we maatwerk op basis van aantoonbare en onderbouwde vraag (Built to order)

De gemeente zorgt voor betaalbare huisvesting voor mensen die niet op eigen kracht daarin kunnen voorzien

We maken jaarlijks prestatieafspraken met de corporaties over nieuwbouw, betaalbaarheid en investeringen in de bestaande huurwoningen

De slaagkans voor een sociale huurwoning is over de gehele gemeente gemiddeld minder dan 10%. Wij zetten in op een verhoging naar 15%

De gemeente zorgt voor meer woningaanbod voor specifieke aandachtsgroepen

We brengen de opgave voor de huisvesting van aandachtgroepen (beschermd wonen, maatschappelijke opvang, statushouders, woonwagenbewoners, arbeidsmigranten) breed in beeld, teneinde deze meer integraal te benaderen, te versterken en te verbeteren

We vertalen de landelijke bestuurlijke afspraken Wonen en Zorg in een lokale woonzorgvisie en de prestatieafspraken

We stellen een woonzorgvisie op met lokale zorgpartijen en stakeholders. We geven hiermee invulling aan de verplichting uit het Rijk en geven input aan Regiobeeld Friesland (op het gebied van ouderenzorg)

We vertalen de woonzorgvisie in de prestatieafspraken voor de jaarschijf 2023

We hebben een up-to-date inzicht in de plan-capaciteit voor woningbouw en inhoud van de plannen naar planstatus en doelgroep

We nemen deel aan het project Friese Woningmarkt/ Woonmonitor

We sluiten aan bij Planmonitor Wonen 2.0 op Arcgis Hub Platform en werken dit op gemeenteniveau uit

De gemeente heeft een eigen aanpak op Uitvoeringsagenda Flexibilisering Asielketen

De taakstelling huisvesting vergunninghouders vullen we samen met de corporaties in.

We onderzoeken de wenselijkheid van een tussenvoorziening in het kader van de flexibele wendbare asielketen

De raad is op de hoogte van de voortgang van de woningbouwprojecten en van relevante beleids-matige ontwikkelingen op het gebied van wonen

We rapporteren twee keer per jaar via een voortgangs-rapportage woningbouw

Doelstelling:

De bebouwde leefomgeving en ruimtelijke ordening is leefbaar, veilig en bevordert de gezondheid.

Binnen De Fryske Marren wordt ruimte geboden aan tal van functies zoals wonen, werken, wegen, water, recreatie en natuur. Om te voorkomen dat belangen van verschillende functies onacceptabel met elkaar concurreren, moeten we goed nadenken over de manier waarop en de voorwaarden waaronder we ruimte kunnen invullen. Een van de instrumenten die daarbij wordt ingezet is een stelsel van wet- en regelgeving met bijbehorend vergunningen-, toezicht- en handhavingsregime.
De Fryske Marren valt op omdat zij slim, maar vooral ook nuchter en herkenbaar met deze middelen omgaat.

Resultaat:

Actie:

Een veilige, leefbare bebouwde woonomgeving

We toetsen aanvragen, verzoeken en nieuwe ontwikkelingen aan wet- en regelgeving en nieuw beleid

We houden toezicht op aanvragen, op de naleving van de milieuregels, de kwaliteit en het gebruik van de bestaande gebouwen en terreinen

We zorgen voor een goede integrale afstemming binnen de fysieke leefomgeving

We zorgen ervoor dat (potentiële) aanvragers op de hoogte worden gesteld van de planologische mogelijkheden en de mogelijkheden voor vergunningsvrij bouwen

Doelstelling:

Behoud en herstel van gemeentelijke monumenten.

Monumentale panden hebben een positieve uitstraling in onze gemeente. Hiervoor is een erfgoedverordening vastgesteld en voeren we gemeentelijk monumentenbeleid uit. Om aanwijzingen tot monument uit te voeren en om alle monumenteneigenaren een stimulans te bieden om zorg te dragen voor het behoud en herstel van deze panden is subsidie mogelijk.

Resultaat:

Actie:

Beschermen van waardige gemeentelijke monumenten

We stellen een definitieve lijst van gemeentelijke monumenten vast

Op basis van de subsidieverordening kunnen we na een positieve beoordeling van een aanvraag subsidie verlenen

We houden toezicht op de uitvoering

We stellen een kerkenvisie op

We streven naar behoud van grafmonumenten op basis van de vastgestelde lijst

Doelstelling:

We willen een doelmatig, veilig en duurzaam verkeers- en vervoerssysteem realiseren.

We gaan door met Duurzaam Veilig. We behouden en werken verder aan een eenduidig, functioneel en verkeersveilig wegennet met speciale aandacht voor de kwetsbare verkeersdeelnemers. Aanpassingen aan het wegennet baseren we op de in ontwikkeling zijnde risicoanalyse wegennet, draagvlak en voldoende middelen. Hierbij spelen we in op verandering in verplaatsingsbehoefte en keuze van vervoerswijze.
We stimuleren het fietsgebruik door te werken aan een veilige en ‘vlotte’ fietsinfrastructuur en blijven aandringen op een goed openbaar vervoersysteem. Hiermee hebben we aandacht voor klimaat en gezondheid.
We blijven lobbyen voor een aquaduct in de Skarster Rien en we geven inhoud aan de nog vast te stellen visie ‘Lemmer, poort van Zuidwest Friesland’. Dit laatste doen we met het oog op een goede ontsluiting en doorstroming over land en water. Ook zetten we ons in voor een veilig en functioneel vaarwegennet, zowel voor de beroeps- als de recreatievaart.

Resultaat:

Actie:

Een duurzaam veilig verkeerssysteem met een goed openbaar vervoer

We zorgen voor het uitvoeren van het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP)

We voeren een risico-analyse voor het gemeentelijke wegennet uit en stellen een uitvoeringsplan op

We voeren (herinrichtings)projecten uit zoals de aanpassing kruispunt Huisterheide/Langwarderdyk in Sint Nicolaasga. Bewoners en overige belanghebbenden betrekken we hierbij

We voeren de maatregelen uit het ‘Uitvoeringsprogramma fietsveiligheid 2020-2023’ uit

We bepalen op basis van het vastgestelde afwegingskader ‘Fietsvoor-zieningen op en langs verblijfswegen in het buitengebied’ waar fietsvoorzieningen vanuit fietsveiligheid een meerwaarde hebben

We monitoren samen met Rijk en provincie het functioneren van het Knooppunt Joure

We leveren een bijdrage aan het monitoren van de effecten van de opgewaardeerde N359

We nemen deel aan de Verkenning 3 Friese Bruggen (opdrachtgever Rijkswaterstaat) met speciale aandacht voor de brug Spannenburg

Toegankelijk en goed openbaar vervoersystem

We voeren overleg met de provincie (als regievoerder) en de vervoerder over het openbaar vervoer

We nemen deel aan het provinciaal proces ter voorbereiding van de aanbesteding concessie busvervoer 2022-2032; door de coronacrisis heeft de provincie in 2020 de aanbesteding van de Friese busconcessie voorlopig uitgesteld

We dragen zorg voor een goede doorstroming van het openbaar vervoer en bij (her)inrichting van wegen houden we rekening met de bus

Niet toegankelijke bushaltes worden – indien mogelijk – aangepast in het kader van onderhouds- en of herinrichtingswerkzaamheden

Continueren permanente verkeerseducatie

We stellen jaarlijks een Actieplan gedragsbeïnvloeding op en vervullen een coördinerende rol bij het uitvoeren daarvan: hierbij focussen we ons op de kwetsbare verkeersdeelnemers: beginnende bestuurders, ouderen en fietsers

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2022 11:00:20 met de export van 11/15/2021 07:32:17