Programma's

5. Sociaal domein

Samenleving
In 2022 werken we aan mogelijkheden om mantelzorgers te ontlasten en voeren we het mantelzorgbeleid uit. Daarvoor is theoretische onderzoek gedaan en een verdiepingsslag uitgevoerd met het werkveld om meer inzicht te krijgen in de respijtzorg die al binnen De Fryske Marren aanwezig is en de vraag naar de behoefte aan een respijthuis in De Fryske Marren. We geven vorm en inhoud aan waardering voor vrijwilligerswerk. We stimuleren inwoners om initiatieven te nemen die bijdragen aan leefbaarheid en het versterken van zelfredzaamheid van inwoners. We werken verder aan het versterken van de sociale basis in onze gemeente. Kern daarvan is de uitvoering van het welzijnswerk door De Kear. We geven verder invulling aan de inclusieve samenleving. We hebben hiervoor tijdelijk een aanjager aangesteld die ervoor moet zorgen dat dit in alle facetten van gemeentelijk beleid terugkomt.

Maatwerkvoorzieningen
Wmo
Voor de Wmo Begeleiding stappen we in 2022 over naar resultaatgericht werken. In samenspraak met aanbieders en medewerkers van het sociaal wijkteam is een methodiek ontwikkeld die is gericht op doelmatige ondersteuning aan de inwoners met een beperking. We zoeken daarbij de verbinding met de sociale basis en basisvoorzieningen. In 2022 vinden de herindicaties plaats. We werken in 2022 toe naar een financieringsvorm van vaste budgetten per profiel, afhankelijk van de complexiteit en de intensiteit van de ondersteuning. De invoering naar de nieuwe werkwijze is complex en groot. Dit vraagt om een zorgvuldige voorbereiding. De aanbesteding vindt daarom in twee stappen plaats. Naar verwachting kunnen we het inkoopproces in 2023 afronden met een Europese (selectieve) aanbesteding. Ook de Hulp bij het Huishouden besteden we opnieuw aan.

De samenwerking met wijkverpleging en huisartsenzorg intensiveren we op cliënt- en wijk/dorpsniveau, dat moet leiden tot meer proactieve, persoonsgerichte en preventieve zorg.

We bereiden ons provinciaal en lokaal voor op de doordecentralisatie van taken Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang. De overgang vindt plaats in 2023.

Naar verwachting zal in 2022 in Fryslân worden gewerkt met een convenant ‘Weer thuis’ waarin woningbouwcorporaties, zorgaanbieders en gemeenten afspraken maken over de uitstroom naar de wijk van mensen vanuit een woonvoorziening voor (BW) beschermd wonen en (MO) maatschappelijke opvang. Een provinciaal ‘Transferpunt’ zorgt voor regionale spreiding en monitoring van deze plaatsingen. De aanleiding hiervoor is dat de doorstroom vanuit deze woonvoorzieningen stagneerde i.v.m. het ontbreken van woonruimte. Cliënten verbleven daardoor onnodig in BW of MO. Hierover zijn onderlinge afspraken gemaakt. Het basisuitgangspunt is dat de uitstromers weer gaan wonen in de gemeente van herkomst. Dit sluit aan bij de doordecentralisatie van BW in 2023, waarbij gemeenten verantwoordelijk blijven voor een inwoner wanneer er beschermd wonen nodig is.

De gemeentelijke taken fraudebestrijding, handhaving en toezicht worden verder doorontwikkeld.

Jeugd

In 2022 start de uitwerking van de in het beleidsplan “Jeugdhulp 2022 en verder” voorgestelde aanpassingen van het stelsel. We verbreden de pedagogische visie onder professionals die betrokken zijn bij kinderen en ouders. Over deze visie gaan we in gesprek met de samenleving (inwoners, professionals) over de vraag: ‘hoe willen we onze kinderen laten opgroeien en wat betekent dat voor de inzet van jeugdhulp?’

In januari 2022 start de nieuwe provinciale Inkoop voor onder andere de volgende vormen van jeugdhulp: wonen, pleegzorg en dyslexie. Onderdeel van de aanbesteding is: werken aan inhoudelijke vernieuwing en verhoging van de kwaliteit van zorg.  

Inkomstenregelingen en participatie
De businesscase Werkleerbedrijf met de doorontwikkeling van Empatec, Pastiel en de Wurkjouwer richting Werkleerbedrijf is in gezamenlijkheid met de gemeenten in de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân-West opgepakt. Parallel aan en na de bestuurlijke besluitvorming over de businesscase wordt het implementatieplan van het Werkleerbedrijf opgesteld.

De doorontwikkeling van de sluitende aanpak voor kwetsbare jongeren krijgt in 2022 opvolging door te zorgen voor persoonlijke coaching. Het RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiecentrum) verzorgt de monitoring, opdat geen enkele jongere tussen wal en schip raakt.

De uitvoering van het nieuwe beleidsplan Participatiewet en de invoering van de nieuwe Wet Inburgering volgt in 2022.

Conflictzorg
In 2022 gaat de uitvoering van het lokale en regionale actieplan huiselijk geweld en kindermishandeling verder. De chatfunctie van Veilig Thuis is ontwikkeld en zal in 2022 via een gerichte communicatiecampagne onder de aandacht worden gebracht. De Rups-gelden ( Regeling Uitstapprogramma’s Prostitutie) worden gedecentraliseerd naar DUUP (decentralisatie uitkering uitstap prostitutie). Besloten moet worden of dit provinciaal via SDF ( Sociaal Domein Fryslân ) of lokaal wordt gesitueerd. Vanaf 1 januari 2022 moet elke gemeente beleid hebben om de aanpak van mensenhandel te borgen.

Gezondheidszorg
In 2020 is een nieuw gezondheidsbeleid door de raad vastgesteld. Het doel van dit beleidsplan is om gezondheidsachterstanden terug te dringen. Het gezondheidsbeleid en het daaruit voortvloeiende uitvoeringsplan richt zich op vraagstukken waarop de grootste ziektelast wordt verwacht en onderwerpen waarmee de grootste gezondheidswinst voor kwetsbare groepen kan worden gerealiseerd. In 2021 is het uitvoeringsplan 2021-2022 door het college vastgesteld. De uitgangspunten en ambities van het beleidsplan staan vast, de invulling van de uitvoering is dynamisch. De prioriteiten sluiten aan op de knelpunten en wensen van betrokken organisaties, professionals en inwoners. Het uitvoeringsplan krijgt daarom ieder jaar een update en wordt de komende jaren aangevuld met nieuwe programma’s, projecten en werkwijzen. In deze doorontwikkeling spelen de uitvoerders en inwoners een cruciale rol. In het tweede halfjaar van 2022 wordt het uitvoeringsplan 2023-2024 gemaakt.

De verschillende leefgebieden van inwoners zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We werken dan ook aan de verschillende ambities door middel van een integrale aanpak. Dit betekent dat de ambities niet los van elkaar staan en er samenwerking nodig is tussen de verschillende beleidsvelden en partners die betrokken zijn bij de uitvoering van de maatschappelijke opdrachten in het sociaal domein. Er wordt bijvoorbeeld verbinding gemaakt met het programma voor de invoering van de Omgevingswet. Een gezonde leefomgeving is daarbij het uitgangspunt. Daarnaast gaan we in wijken/gebieden, waar sprake is van gezondheidsachterstanden, aan de slag met ‘de gezonde wijkaanpak’. Om de gezondheidsinterventies goed aan te laten sluiten bij de groep inwoners die dit het meeste nodig heeft (kwetsbare inwoners/ mensen met een lage sociaal economische status) werken de GGD en de Kear samen. Gezondheidsinterventies worden gebundeld, integraal en in samenhang met elkaar ingezet in een afgebakend gebied.

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2022 11:00:20 met de export van 11/15/2021 07:32:17