Paragrafen

Paragraaf Bedrijfsvoering

Juridische zaken bewaakt structureel de juridische kwaliteit van de (juridische) gemeentelijke producten. In dat kader zijn wij consulent voor de teams, het college, de burgemeester, de directie en de griffie. Het secretariaat van de commissie bezwaarschriften ligt bij ons. We bewaken de voortgang en afhandeling van ingediende klachten. In verband met de implementatie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) houden wij ons de komende jaren bezig met privacy beheer. Tenslotte handelen we verzoeken in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) af.

Kaderstellende beleidsnota’s

  • Verordening commissie bezwaarschriften
  • Klachtenregeling

Wat willen wij bereiken
Wij willen de juridische kwaliteit van de gemeentelijke producten bevorderen.

Wat willen we er voor doen
In het kader van juridische kwaliteitszorg willen wij zicht hebben op wat er speelt in de organisatie en meedenken in oplossingen. Dit doen wij onder andere via de commissie bezwaarschriften en via het juridisch consulentschap, waarmee we veel informatie krijgen over wat er speelt in de organisatie. Wij willen in dit kader ook periodiek een zogenaamde legal audit (in de vorm van een afstudeeronderzoek) laten doen naar een bepaald juridisch onderwerp in de organisatie.

Trends en ontwikkelingen
Zoals bekend vraagt het privacy beheer, vanwege het van toepassing zijn van de AVG, meer aandacht en tijd van juridische zaken. Binnen de reguliere werkzaamheden van ons is er met name aandacht voor de (verdere) ontwikkeling rond privacy beheer en de Functionaris Gegevensbeheer (FG). De AVG bevat open normen die (landelijk en lokaal) steeds verder ingevuld worden. Gezien deze ontwikkelingen (beleidsmatig en praktisch) binnen de organisatie zijn de inhoud en omvang van de bijbehorende functies (CISO, FG en Privacy-beheerder) eveneens in ontwikkeling.

De Wet open overheid (Woo) is de beoogde opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en treedt vermoedelijk 1 januari 2023 in werking. De Woo regelt de actieve openbaarmaking van verschillende documenten en verplicht gemeenten daarmee hun informatiehuishouding op orde te brengen en deze duurzaam toegankelijk te maken. De wijze waarop de Woo wordt ingevoerd en de daarmee samenhangende kosten zijn nog een vraagteken, maar het is een ontwikkeling die op, onder andere, juridische zaken afkomt.

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2022 11:00:20 met de export van 11/15/2021 07:32:17