Daar waar informatisering eerder “slechts” ondersteunend was aan de bedrijfsvoering van de gemeente, is het inmiddels onmisbaar geworden om onze taken als gemeente uit te voeren. Bij alles wat we doen leunen we op gegevens en data, verzameld en verwerkt in en door informatiesystemen. Het is geen “feestje van het team Informatie”, maar informatisering is van de gehele organisatie. Maar ook daarbuiten: zonder een kwalitatief hoogwaardige informatievoorziening is het niet meer mogelijk om onze bedrijven en inwoners de juiste (digitale) dienstverlening te bieden. En juist dat digitale karakter wordt steeds belangrijker: men is gewend om gedurende 24 uur per en 7 dagen per week zaken te kunnen doen met bedrijven en organisaties, de gemeente mag daarbij niet achterblijven. Digitalisering helpt om de terugkerende en minder complexe werkzaamheden van een gemeente te vergemakkelijken voor zowel inwoners, bedrijven als medewerkers waardoor er tijd en ruimte wordt gecreëerd om de complexere zaken en zaken die een persoonlijke aanpak vereisen de juiste aandacht te kunnen geven.
Kaderstellende beleidsnota’s:
- Collegeprogramma 2018-2022
- Informatiebeleid 2019-2022
- Informatiebeveiliging beleid 2019-2022
- Visie-document ‘Geo op de Kaart’ 2019
Wat willen wij bereiken
- Een zo optimaal mogelijke informatievoorziening bouwen en onderhouden
- Werken aan bewustzijn rondom adequate informatiebeveiliging en de juiste technische en organisatorische maatregelen hiervoor nemen.
- Processen zoveel mogelijk digitaal laten verlopen met als uitgangspunt betere dienstverlening voor onze inwoners en bedrijven.
- Informatisering en digitalisering inzetten voor efficiencyverbetering, verbeterde dienstverlening en kostenreductie.
- Data omzetten in informatie om besluit- en beleidsvorming te ondersteunen (data-analyse).
- Meer gebruik maken van geo-gerelateerde informatie, zodat veel informatie ook op basis van beeld- en kaartmateriaal ontsloten kan worden.
- Werkplekken door ontwikkelen die plaats-, tijds- en device-onafhankelijk werken ondersteunen zodat we de trend naar meer thuiswerken kunnen (blijven) volgen.
- Digitalisering een middel laten zijn om burgerparticipatie te laten groeien.
- Een beschikbaarheid van de systemen realiseren binnen de norm van 99,5%.
- Een goed functionerende servicedesk I&A.
- Professioneel ingericht functioneel beheer voor centrale en “snipper”-applicaties.
- De weerbaarheid van onze informatievoorziening vergroten.
Wat willen wij ervoor doen
- Basisautomatisering op orde houden c.q. brengen waar nodig.
- Bij inkoop van hard- en software het gebruik van Single Sign On en andere beveiligingstechnieken realiseren waar mogelijk.
- Minder “plaatsgebonden” hardware en meer mobiele hardware t.b.v. werkplekken inzetten.
- Continue monitoring op het gebied van (beveiligings-)gebeurtenissen.
- Samenwerken met de InformatieBeveiligingsDienst (IBD) op het gebied van security en bewustwording.
- Samen met de rest van de organisatie de juiste keuzes maken over wat we wel en wat we niet doen (portfoliomanagement).
- Samenwerken met (buur-)gemeenten daar waar mogelijk en haalbaar.
- Inzet van service-ondersteunende systemen als e-diensten, digitale producten via de website en klantcontactsystemen om dienstverlening te verbeteren en kosten te verlagen.
- Daar waar mogelijk aansluiten bij landelijke initiatieven die op korte termijn (aanbestedingen van de VNG) of op langere termijn (Common Ground) kostenverlagend en kwaliteit verhogend kunnen werken.
- Meer inzet van clouddiensten (zoals bv. Office365) om technologische ontwikkelingen beter bij te kunnen houden.
Trends en ontwikkelingen
Binnen het gemeentelijk domein zien we momenteel een aantal belangrijke trends en ontwikkelingen:
- De invoering van de Omgevingswet is nog steeds niet voltooid, de laatste planning is dat implementatie per 1 juli 2022 een feit moet zijn. Los van een aantal inhoudelijke issues baart ook de werking van het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) nog zorgen. Pas in september is er duidelijkheid of die problemen dusdanig zijn opgelost dat eerdergenoemde datum ook daadwerkelijk gehaald kan gaan worden.
- De Wet Open Overheid treedt naar verwachting in 2022 in werking. Vanaf dat moment moeten de overheden steeds meer inspanningen leveren om overheidsinformatie actief openbaar te maken.
- De data gedreven overheid: Data (en de daaruit afgeleide informatie) gaat een steeds grotere rol spelen bij gemeenten om
- Gefundeerde beleidsbeslissing te kunnen nemen
- Slimme beleidskeuzes te kunnen maken
- Dienstverlening te optimaliseren
- Kosten te kunnen besparen.
- Robotisering: er komen steeds meer mogelijkheden om niet-complexe, repeterende en tijdsintensieve processen te kunnen laten uitvoeren door robots: kleine programmatjes die menselijk handelen kunnen simuleren en daarbij zelflerend zijn (dus steeds slimmer worden). Hiermee komt capaciteit vrij om op een andere, meer waarde creërende, manier in te zetten, bv. voor meer persoonlijke benadering.
- Ook binnen het Sociaal Domein zijn grote veranderingen aanstaande. Hier speelt vooral kostenbesparing een grote rol. Meer digitale dienstverlening dus tegen lagere kosten.
- Burgerparticipatie: digitalisering biedt kansen om inwoner en bedrijf meer te betrekken bij besluitvorming door de gemeente. Samenwerkingsplatformen en digitale bijeenkomsten gaan de drempel verlagen en de inbreng verhogen.
- Een andere balans tussen thuiswerken en op kantoor werken. Als de corona-pandemie 1 ding duidelijk heeft gemaakt is het wel dat er minder op kantoor gewerkt kan/gaat worden. Dat zal besparingen opleveren in de sfeer van gebouwenbeheer en vierkante meters, maar aan de andere kant ook een aangepast informatievoorziening vereisen waarmee deze hybride manier van werken ondersteund kan worden.
- Cyber-security: gemeenten zijn een prominent doelwit voor cybercriminelen, de gebeurtenissen rondom Hof van Twente staan nog vers in het geheugen gegrift. Het wordt een continue strijd tussen nieuwe bedreigingen en de maatregelen die nodig zijn om de gevolgen ervan te voorkomen of te beperken.
- Common Ground: inmiddels zijn de eerste voorzichtige schreden gezet op weg naar een totaal nieuwe vorm van informatieverwerking: met Common Grond wordt een grote stap gezet in de richting van een open, transparante overheid waarbinnen met inachtneming van de privacyregels gegevens sneller en veiliger kunnen worden uitgewisseld, intern zowel als extern.
- (Keten-)Samenwerking: de gemeente is geen op zichzelf staande entiteit maar maakt deel uit van een veel grotere (informatie-)samenleving. Dat vergt technieken om elkaar te kunnen vinden en met elkaar te kunnen verbinden.